دندون اسب

از فرمایشات شیخ شوخ میان علما اختلاف افتادبحث بر سر این بود که تعداد دندان های اسب چند تا است؟ روحانی گفت: قال رسول ا... الفرس اسنان ثلاثین و ثانی دانشمند گفت: با توجه به قوانین فیزیک مساحت دهان اسب تقسیم بر فک بالا و پایین به توان دو میزان دندان های اسب را نشان می دهد. کشاورز گفت: من یه عکس انداختم از اسبم که وقتی جوک چیز رو براش تعریف میکردم خندش گرفت. تو عکس تعداد دندوناش معلومه. کودک گفت: چرا نمی رید یه اسب پیدا کنید و دندوناش و بشمارید؟

قربان کرمی ; ۱:۱٩ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٤/۱٥

خدا کجاست؟

امروز یکی از اون روزای خوب خدا در ماه رمضونه ، ماهی که مهمونای معنوی سرسفر ه خدا میشینند و با خدای خود خلوت میکنند . کاش خدارا یه گوشه زندگیمون ببینیم . اگه خوب نگاه کنیم حتما میبینیم . خدای خیلی قشنگه ، قشنگتر از همه چی ..... رمضون مبارک پس بدون که خدا همین نزدیکی هاست

قربان کرمی ; ۸:٥۱ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/٤/۱٥

واتر استاپ

آب بند چیست ? سالهاست استفاده از آب بند (واتر استاپ) به منظور آب بندی درزهای اجرایی و محل های قطع بتن (Construction Joint) متداول است. امروزه تمامی کشورهای توسعه یافته و پیشرفته از آب بندهای هیدروفیلیک یا بنتونیتی برای آب بندی درزهای اجرایی استفاده می کنند نه نوع P.V.C آن، زیرا محل ثابت سازی آب بندها در بین آرماتورها می باشد و با گذشت چند سال از عمر سازه و بررسی شرایط آرماتورها و بتن مشاهده می کنیم آرماتورهای طولی و عرضی که در سمت آبگیر سازه قراردارند به واسطه عبور آب از طریق درز سرد موجود بین مقاطع بتن ریزی شده و لوله های موئین ناشی از تبخیر آب بتن، دچار زنگ زدگی شده که در برخی از موارد با انبساط 6 الی 15 درصدی حجم آرماتورها، بتن دچار ترک خوردگی می گردد. این نقصان عاملی جهت تشدید نفوذپذیری و کاهش شدید طول عمر سازه بتنی می باشد. آب بندهای هیدروفیلیک یا بنتونیتی علاوه بر سهولت و سرعت بسیار زیاد در نصب تمامی نواقص فوق الذکر را رفع می کنند. برای آب بندی یک سازه بتنی باید دو کار اساسی صورت بگیرد: • آب بندی خود بتن توسط بتن مناسب • آب بندی درزهای بتن توسط واتراستاپ که هر دو صورت می بایست برقرار باشد. اصول آبندی اصلاح منحنی دانه بندی و کنترل میزان فیلر (FILLER) بتن یعنی بیشتری نسبت به سایر مواد داشته باشد و تغییر نسبت مصالح درشت به ریز (در بتن های معمولی شن بیشتر است ولی در اینجا نسبتها برابر باید باشد)، نسبت آب به سیمان حداقل است، از دیگر عوامل موثر ویبره ی مناسب است و برای افزایش ضریب اطمینان لزوما همه بتن ها نیاز به افزودنی ندارند البته اگرخوب اجرا شود.کاربرد واتراستاپ ها برای آب بندی درزهای اجرایی و درزهای انبساط در سازه های بتنی آبی استفاده می شود. اهمیت واتر استاپ ها را در سازه های آبی می توان به مانند بادبند ها در سازه ها عنوان نمود. واتر استاپ طول مسیر جریان و حرکت آب را طولانی می کند تا آب نتواند نشت کند. ضخامت بتن بر اساس میزان نفوذ پذیری از آن جهت اهمیت دارد که اگر ضخامتش بیشتر از میزان نفوذ پذیری آب باشد تا آب از آن عبور نکند. یکی از نکات در طراحی، عرض واتر استاپ است، که عمق نفوذ بیشتر از یک دور رفت و برگشت باشد.بنا به نوع درزها 2 نوع واتر استاپ داریم که شامل تخت که در وسطش حفره نمی باشد. همه واتر استاپ ها آج دارند که باعث چسبندگی و افزایش طول مسیر آب می باشند و نوع آنها با توجه به نوع درز تعیین می شوند. در واتر استاپ هایی که در وسطش حفره دارند، حفره دقیقا وسط درز حرارتی انبساطی می افتد که جلوگیری از بازی کردن درز میشود . انواع آب بند ها الف) واتر استاپ های میانی ب) واتر استاپ های کفی (کف استخر ج) واتر استاپ های روکار عوامل موثر در شکل آببند ها • نوع و اندازه درز • محل قرار گیری واتر استاپ ها در مقطع بتنی • ضخامت قطعه بتنی که واتر استاپ ها در آن قرار دارند • فشار هیدرواستاتیک درون سازه نکته :دو گوه انتهایی واتر استاپ ها نقش بسیار مهمی در جلوگیری از عبور آب دارد،چون گوه های وسطی که در کشش قرار می گیرند تخت می شوند ولی انتها هیچ تغییری نمی کند. نکته : واتر استاپ به هیچ وجه خم یا سوراخ نمی شود. این واتر استاپ ها را باید از بالا و پایین کاملا مهار شود.. نکته: دقت شود که واتر استاپ باید ذوب شود نه اینکه بسوزد.

قربان کرمی ; ٧:۱٩ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/٤/۱٥

لیدوما شهر تاریخی ممسنی

هویت ، اصالت وداشته های تاریخی نورآباد نشان از نجابت قومی دارد که بیش از شش قرن قبل از میلاد معمار شهری به نام لیدوما بوده اند . این میدان بزرگ با مساحتی حدود پنجاه هکتار از معبرهای دوران هخامنشی که بر سر راه شاهی پاسارگاد و تخت جمشید به شوش قرار داشته و شاهان و فرمانروایانی که بنا به ضرورت کشور گشایی و یا مقتضیات زمانی در این فاصله رفت و آمد می کردند از این شهرها و کاخهای بین راهی آن بهره می بردند. یکی از شهرهایی است که در نوشته‌های هخامنشی به کرات از آن نام برده شده است و به واسطه نوع معماری و موقعیت جغرافیایی مورد عنایت بوده است .در گل‌نوشته‌های تخت جمشید از ۲۶ شهر میان تخت جمشید تا شوش نام برده شده که لیدوما به تناسب ذکر قابلیت های موجود بیش از دیگر عناوین بوده است . زمانی که جرج کامرون و پرفسورهیکس تحقیقا ت خود را برروی لویح گلی موجود در محوطه تاریخی فهلیان انجام دادند به این واقعیت رسیدند که سیزده شهر از شهرهای دوران هخامنشی در منطقه ممسنی واقع شده است که یکی از این شهرها شهر لیدوما می‌باشد و بعدها کیکیو آتارشی و دکتر هاوارجی ژاپنی نیز در در سال ۱۳۳۸ ساختمان هخامنشی را در این قسمت کشف نمودند و بعداً معماری این بناها را با کاخهای داریوش ، خشایار شاه و اردشیر هخامنشی در شوش و پاسارگاد مقایسه کردند و با این قیاسها و مطالعات دریافتند که اینها آثار به جا مانده از دوران هخامنشی می باشد، پس لیدوما یکی از شهرهای بین راهی دوران هخامنشی بوده که وجه تمایزی است بر دیگر آثار تاریخی آن دوران . به استناد تاریخ این بنا در زمان شاهان اول هخامنشی یعنی داریوش و یا خشایار شاه ساخته شده است. از آن جا که این دو پادشاه بلافاصله و پس از هم به قدرت رسیدند، احتمال دارد که در اواخر دوره داریوش و اوایل دوره خشایارشاه این بنا ساخته شده باشد. واما اینکه لیدوما کجا بوده و چه کسی آن را کشف کرده و جرج کامرون و پرفسور هیکس و کیکیو آتارشی چرا تحقیق کردند و در مسیر کدام فرمانروا یا پادشاه قرار گرفته و چقدر مساحت داشته و ... بماند .باید دید آلان لیدوما کجاست و چه می گوید . کمترین توجه به این آثار و عدم بررسی مشکلات پیش رو برای حفظ این بنای تاریخی از سوی متولیان امر شاید زنگ خطری باشد تا بیش از پیش به هوش باشیم و به گوش که شرمنده نسل های آینده نشویم ، چون اگر غیر از این باشد یقینا در معرض قضاوت آیندگان قرار می گیریم و شاید بی عرضه گان این برهه از تاریخ قلمداد شویم که کمتر توجهی به داشته های اصالتی خود داشته اند . از جمله مشکلات اساسی دم دست لیدوما مالکیت کشاورزان محلی است که در محدوده این کاخ واقع گردیده اند؛ زمین‌هایی که کشت و زرع در آنها محل درآمد و ارتزاق کشاورزان روستای سورون است، برای این مردم که در معاش مانده اند حفظ آثار تاریخی معنا و مفهومی ندارد آنها نان شب زن و بچه‌شان از تاریخ و پیشینه باستانی و داریوش و کورش و لیدوما اهمیت بیشتری دارد. وقتی کشاورزی تنها راه کسب روزی‌شان باشد، تردیدی نیست که سازمان میراث فرهنگی –‌که متولی اصلی پاسداشت میراث باستانی این مرز و بوم است،فکری برای این محوطه تاریخی بکند، آن‌گونه که از تحقیقات محلی بر می آید با مبلغی حدود دویست میلیون تومان می‌توان این زمین‌ها را خرید و هم خیال مالکان زمین‌ها را آسوده کرد و هم لیدومای هخامنشی را با خیال راحت نجات داد. با این حال اما هنوز این امر تحقق نیافته و لیدوما همچنان زیر خاک است.

قربان کرمی ; ٦:٤٤ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/٤/۱۱

چرا روزه می گیریم ؟

ما مسلمانیم و باید به اصول دین و فرعیات و احکام دینمان معتقد و ملزم باشیم و غیر از این هم نباید باشد ، چون پیروان ادیان دیگر هم بر داشته های دینی خود عنایت دارند وکردارشان در راستای همان احکام است ،بنا براین نظر به اینکه دین اسلام به عنوان دین مکمل و متمم بر دیگر ادیان حجت رابر مدعی تمام کرده است و از جهتی راحتی انجام واجبات را در اختیار انسان قرار داده است ، لذا توجه به منویات رهبران دینی با شناخت و بدور از تقلیدات کورکورانه می تواند بر لذت عبادت بیفزاید . روزه یکی از واجبات است و گرفتن آن بر هر مسلمان آزاده ای واجب است و این واجب بودن انسان را وامی دارد که چرا روزه می گیریم ؟ دلایل و مستندات و الزامات زیادی در چرایی روزه گرفتن وجود دارد که به طور خلاصه بر این است که : برای گرفتن روزه دلایل بسیاری وجود دارد که می توان به سلامتی، همدردی با فقرا و بالا بردن تقوا اشاره کرد.برای روزه انسان از قدرت اختیار و آگاهی برخوردار است و به همین دلیل می تواند با وجود فراهم بودن خوراکی ها و نوشیدنی ها از خوردن آن اجتناب کند. برای روزه دار دو شادی وجود دارد یکی هنگام افطار و دیگری موقع ملاقات با پروردگار .

قربان کرمی ; ۱۱:۱۸ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/٤/۱٠

نگفتم چرا؟

به قلبم نشستی نگفتم چرا؟ دلم را شکستی نگفتم چرا؟ یکی خواب شب های من را ربود ، چودیدم تو هستی نگفتم چرا؟

قربان کرمی ; ۱٠:٢٦ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/٤/۱٠

مانده ایم برویم یا نرویم

اینکه زیارت خانه خدا از واجبات دین است شکی نیست ، اینکه حج آرزوی بزرگ هرمسلمان است درست ، اینکه با حج پاک می شویم وسبک هم درست، اینکه حج تقویت دین ، سلامتى بدن، فزونى رزق، استجابت دعا ، رهایی از فقر، در خیر و خوبى به سر بردن ، ایمنى از حساب در قیامت ، آرامش جان ، از بین رفتن غرور و تکبر، روى آوردن به خدا و بیرون آمدن از گناه است جزء لاینفک آموزه های دین مبین اسلام است و همین بس که امام صادق علیه السلام : می فرماید : کسى که ده مرتبه به حج برود خداوند از او حساب نمی گیرد ، و اما ، !!! طبق آمار بانک جهانی در سال یکهزار و سیصد و هشتاد و هشت درآمد کشور عربستان از توریسم یا به زبان ساده از زیارت مسلمین خانه کعبه معادل مبلغ سی میلیارد دلار بوده است. زائرین ایرانی که بصورت تمتع ویا عمره در همان سال به مکه رفته اند نزدیک به دو میلیون نفر بودند که در مجموع پنج میلیارد دلار به پادشاهان عربستان تقدیم کردند و در میان تمام کشورهای اسلامی مقام اول را به خود اختصاص داده اند. نظر بااینکه هواپیمائی جمهوری اسلامی قدرت جابجائی این همه زائر را نداشته است شرکت هواپیمائی عربستان انتقال بیش از نیمی از زائران ایرانی را به خود اختصاص داده است. طبق گزارش مقامات دیپلماتیک ایران درهمان سال ماموران کشور عربستان بدترین و توهین آمیز ترین رفتار را با ایرانیان مشرف شده مخصوصا زنان روا داشتند واین در حالی است که ایرانیان خاصه شیعیان مسافر سرزمین وحی از لحاظ توهین ماموران عربستانی مقام اول را به خود اختصاص داده اند. علمای عربستان در همان سال فتوی صادر کرده اند که ایرانیان شیعه کافر هستند.طبق یک گزارش دیپلماتیک دیگر زائران ایرانی ناخواسته ترین و منفورترین خارجی ها در عربستان محسوب می شده اند. با یک حساب سرانگشتی با پولی که ایرانیان سالانه به عربستان (دشمن شیعه ایرانی) تقدیم می کنند می توان تعداد دویست هزار مسکن روستائی هفت هزار فرصت شغلی کشاورزی ، دویست هزار فرصت شغلی صنعتی برای جوانان ، سیصد هزار زندگی نو برای جوانان این کشور ایجاد کرد و مهمتر اینکه با کمی تامل در نحوه برگزاری این مراسم معنوی گامی بزرگ در شکوفایی اقتصاد برداشت و یا می توان با دوسال پول حجاج ایرانی یک پالایشگاه سوپر مدرن با ظرفیت هفتاد و پنج هزار بشکه احداث کرد ویا با پول پنج سال حاجیان معنوی این مرزوبوم می توان کشور را به یکی از صادرکنندگان بنزین در خاورمیانه مبدل کرد . اما افسوس که با این پول پاک قمارخانه های فرانسه توسط شاهزادگان عربستان که انحصار بیزنس حج را در اختیار دارند آباد می شود . حال بر همه ما ایرانیان واضح و مبرهن است که پول های گندم ، نذورات ، صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی ، آب و ... بهینه هزینه نمی شود و با این فاصله فاحش در تولید و مصرف وهمچنین ذهنیت های موضوعی مانده ایم که برویم یا نرویم ؟ شما چه می گوئید ؟

قربان کرمی ; ٩:۳٠ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/٤/٩

مهمانی در ماه خدا

 لا اله الا الله الحلیم الکریم لااله الا الله العلی العظیم

حلول ماه مبارک رمضان ، ماه مهمانی خداوند فرصت مناسبی است تا بندگان خوب خدا از این خوان گسترده نهایت بهره راببرند و از دریای بیکران بخشندگی و مرحمت او با قایق سعادت عبور کنند ، دین اسلام با تکمیل ادیان الهی مزه پرستش را دوچندان کرده است و این راحتی امر عبادت در ماه رمضان بیش از سایر ماه های سال است ، چرا که در این ماه زمین و آسمان برای سعادت بشر دعا میکنند ، در این ماه ملائکه مقرب بر نزول قرآن و برکت نعمت خداوندی شبانه روز آماده اند ، لذا لازم است اهمیت رمضان را در گفتار بزرگان مرور کنیم تا از این فرش عرشی خداوند گره ای از تا به پود وجودمان بزنیم . شهر التمحیص (ماه پاک شدن( امام زین العابدین (ع) در دعای استقبال و ورود به ماه رمضان در صحیفه سجادیه این ماه را شهر التمحیص نامیده اند. راغب اصفهانی می نویسد: محص به معنای تخلیص و رهایی شئ از عیب است. تمحیص به معنای تزکیه و تطهیر است. ماه رمضان ماه تصفیه بر نفس و پاک کردن و برطرف نمودن عیوب و دور کردن خود از گناهان است. ماه صاف کردن قلب و دل از پلیدی هاست. ماه شستن عداوتها و کینه ها و عقده ها و حسد ها و سایر رذایل اخلاقی است. ماه تخلیص خویشتن از شر گناهان و نجات یافتن و حرکت در مسیر فلاح و رستگاری و سعادت است. ماه پاکسازی قلب و روح و ماه خود سازی است. درود بر تو! چه بسیار گناهان را محو کردی و چه بسیار عیبها و زشتی ها را پوشاندی شهرالمغفره (ماه بخشایش( پیامبر گرامی ص در فضیلت ماه رمضان فرموده اند: شهر رمضان شهر الله عز و جل و هو شهر المغفره ماه رمضان، ماه خدا و ماه مغفرت است غفران و مغفرت این است که انسان از عذاب و عقاب مصونیت پیدا کند، خدای متعال از تقصیرات او درگذرد، گناه او را بیامرزد و استغفار، تقاضای این وضعیت است از پروردگار با گفتار و کردار. شهر العتق (ماه رهایی از آتش( امام محمد باقر (ع) نیز می فرمایند هنگامی که حضرت موسی بن عمران (ع) با خدای متعال سخن گفت پرسید: خدایا پاداش کسی که در روشنایی روز به خاطر رضایت تو روزه بگیرد چیست؟ خدای متعال به او وحی کرد: ای موسی بهشت من و امان از ترس روز قیامت و آزادی از آتش جهنم، پاداش اوست. شهر الانابه (ماه بازگشت به سوی خدا( امام علی بن الحسین زین العابدین (ع) نیز چنین فرموده اند: هذا شهر الانابه این ماه، ماه انابه است. امام خمینی (ره) در ارتباط با تفاوت توبه وانابه در چهل حدیث این گونه نوشته اند: حقیقت توبه رجوع از احکام و تبعات طبیعت است به سوی احکام روحانیت و فطرت. چنانکه حقیقت انابه رجوع از فطرت و روحانیت است به سوی خداوند و سفر کردن و مهاجرت نمودن از بیت نفس است به سوی سر منزل مقصود. پس منزل توبه مقدم بر منزل انابه است. شهر الطهور (ماه طهارت و پاکیزگی( امام چهارم حضرت علی بن الحسین (ع) در صحیفه سجادیه در دعای خویش هنگام رسیدن ماه رمضان، این ماه را شهر الطهور نامیده اند، راغب اصفهانی در توضیح این کلمه در مفردات می نویسد: طهارت دو قسم است طهارت جسم و طهارت روح و کلمه طهور بر وزن فعول در لغت یا مصدر است همچون وضوء و وقود و یا اسم است: اما غیر مصدر همچون فطور که اسم است برای آنچه با آن افطار می شود و یا صفت است همچون رسول و طهور آنگونه که اصحاب شافعی گفته اند از نظر لفظ به معنای مطهر نیست زیرا فعول از افعل و فعل بنا نمی شود فقط از فعل بنا می شود ولی طاهر دو قسم است یکی آنکه طهارت از خودش تجاوزنمی کند. مثل طهارت لباس که طاهر غیر مطهر است و دیگری طهارتی است که طهارت از خودش تعدی می کند و خدای متعال به همین اساس آب را طهور نامیده است که پاک و پاک کننده است. شهر البرکه (ماه برکت( صاحب مفردات می گوید: برکت، ثبوت خیر و خوبی الهی در شئ است و مبارک آن چیزی است که در او خیر است. ماه رمضان منشاء و مبداء و مرکز و محور خیر و برکت است و در روایات متعددی ماه مبارک نامیده شده است. امام صادق (ع) می فرماید: هنگامی که ماه رمضان می رسید پیامبر گرامی (ص) می فرمودند: بار خدایا در ماه رمضان برای ما برکت بده و ما را به روزه و نماز آن یاری نما و کارهای ما را در این ماه قبول فرما.

خداوند ما را از بهره مندان این ماه پر خیر و فضیلت قرار دهد. آمین

قربان کرمی ; ٦:٠۳ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٤/۸

شفیعی در لبه پرتگاه سقوط

از دوازدهم اسفندماه سال نود یعنی روز آزمون سخت انتخاباتی که بگذریم به نهم خرداد یک سال بعد یعنی شروع کار وکلا میرسیم ، روزی که عزیزان سوگند یاد می کنند که ملی باشند نه انحصاری از  نسیم صبح قرآنی مجلس تا به امروز بیش از سه سال کاری می گذرد و زمان برای قضاوت مناسب است.ظرف قضاوت اگر  تعصب طایفه ای و قبیله یا کدورت های انتخاباتی نباشد قطعاً شاخص های سه گانه یعنی(قانونگذاری، نظارت ، وظیه نمایندگی)خواهد بود.

آقای نوذر شفیعی که با اعتماد بیش از چهل و هشت هزارنفراز حوزه انتخابی نورآباد پا به بهارستان نهاد  قول داد تا وکیلی خوب ، معتمد و عدالت خواه برای دیارسبز ممسنی باشد (غیر از این هم نباید باشد چرا که چشم امیدمردم به همین کورسوی است که از مجلس سوسو می کند)اما متأسفانه علیرغم آنچه میخواستیم روز به روز با آرمانهای انتخاباتی فاصله گرفتند.شعارها را ازیاد بردند،جهت ها را عوض کردند،به جای طایفه زدایی طایفه زایی کردند،به  جای قانونگذاری و نظارت صرفاً ضلع سوم یا قاعده مثلث که همانا وظیفه نمایندگی و رسیدگی به یادداشت هاست را اهمیت دادند،فراموش کردند که اسفندی دیگر نیز در راه است و به جای کلی نگری و عنایت به طرح های کلان شهر سعی در رتق و فتق جزئیات نمودند،  به قولی قید نیروگاه را زدند و موتور برق را جایگزین خواسته های مردم کردند. به تغییر مدیران دل خوش کردند ، غافل از اینکه جابه جائی نیروهای اداری اگر در مسیر شایسته سالاری نباشد نه تنها روند خدمات رسانی را کند می کند که بدبینی های جانبی را به وجود می آورد ، متاسفانه رویه غیر متعارف در این فقره به نهایت بدبینی رسیده است . به درآمدها جز مسیر محدود فکر نکردند، بر خلاف شعار اول سال امتیازات انحصاری دادند ، شهرستان محروم مالکی را خیلی زود در مسیر پیشرفت دیدند، اما افسوس که هنوز نوبندگان است و بس ! به یاد نیاوردند که کارتون خواب های شهرشان هم اکنون  پتوخوابند و خیال کردند پتو خوابی یعنی رفاه اجتماعی در جامعه مدنی امروز ، با این همه آمدن و رفتن ورودی و خروجی های  شهر را هرگز ندیدند، زیرگذرها وروگذرهای لازم الاحداث که نماد فرهنگ ترافیک وشعور مراودات اجتماعی است پاک فراموش خاطر شریفشان شد.از همه اینها که بگذریم در بحث قانونگذاری، در طرح و پیشنهاد لوایح عام المنفعه صاحب نظر نبوده و نیستند ، صرفا با اعلام  موافقت یا مخالفت ابراز موجودیت می کنند .در وظایف نظارتی نه سوال نه تذکر ونه استیضاح  و نه تحقیق و نه تفحص در کمیسیون ها. آنجائی جای خوش کرده اند که کمتر نفعی برای موکلین دارد، عضویت در کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی چه نفعی به حال ما دارد، نماینده گچساران در همسایگی ما با اقتدار قلب بودجه را هدف گرفته اند ، در حالی که ایشان  قند  پارسی را به بنگال میبرند تا ببینند استراتیژی افغان ها با طالبان در دره وزیر آباد جنوبی به کجای تاریخ روس و بریتانیا می رسد.  به نظر شما تحلیل مسائل سیاسی خاور دور مشکل پل ارتباطی  فهلیان که زحمت نمایندگان قبلی است را حل می کند یا دو بانده کردن جاده نورآباد شیراز و یا جاده سپیدان به نورآباد که سال های سال در انتظار مانده است را ؟آیا آسفالت کوچه های خاکی  اشکان و برمک از مطالعه نخچیرگاه های  هند و پاکستان واجب تر نیست ؟آیا مسافرت های منطقه ای و بین المللی گره از مشکلات صیفی کاران  نورآباد باز خواهد کرد؟ پس این ذهنیت بوجود می آید که  مسیر حرکتی  نماینده مردم وکالت است یا تجارت ؟ اینها و صدها مورد مشابه  تنها بخشی از گسل های انحرافی در رفتارنمایندگی است که پایه های زیرساختی صندلی شما در بهارستان را متزلزل می سازد و پرتگاهی میشود برای سقوط از آن صندلی سبز . جناب آقای شفیعی دوستانه توصیه میکنم که تجارب گذشته را مرور کنید و به کار بندید ، اگر به خود نیامده و راه مردم را پیش نگیرید یقینا به سرنوشت آنانی گرفتار خواهی شد که مغضوب ملت شدند ، وکالت را با تفرقه واختلاف مرتبط نکنید مردم فهیم ممسنی همه اهل شعور و معرفت اجتماعی هستند و خوب میدانند که ...

صالح و طالع متاع خویش نمایند                                                                                                 تا چه قبول افتد وچه در نظر آید

قربان کرمی ; ۱۱:۳٠ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/٤/٤

بوی عدالت علی در ماه رمضان

آنگاه که سید رضی (قدس سره ) با نیت گسترش فرهنگ علوی آثار علمی حضرت علی علیه السلام را جمع آوری نمودند بیش از هزار سال میگذرد و حداقل امیدوار بودند شیعیان و پویندگان راه علی نه به سان کوفیان هزار رنگ که به مانند سلمان فارسی اورا بشناسند اما ما از روی روی جهالت و خود بینی فقط زخم شمشیر ابن ملجم را دیدیم و از زخم درونش که تنهایی او بود هیچ ندیدیم ( علی را هیچ کس درک نکرد ) و بدتر اینکه همین زخم بدنش را بهانه سوء استفاده های عصر خود کرده و با و گریه عزاداری نه تنها نهضت مقدسش را پشتیبان نبودیم که با این کارهای بودار (منفعت طلبی ) بر ننگ خود افزودیم و با تنها گذاشتن علی کوفیان بی وفا را روسفید کردیم ، با مقایسه دو نسل به فاصله زمانی هزار و پانصد سال انتظار به پیشرفت است یا تحجر ؟

کاش پیروان مکتب شیعه، علی را به اندازه جرج جرداق مسیحی و یا ... یهودی و . . . می شناختند،  نه اینکه برآستان نهج البلاغه زانو زده و هر از گاهی برای ماندگاری بر مسند قدرت شیطانی منفور شده دنیوی حکمت ها و اندرزهای علی را وسیله قرار داده و سایه آموزه های دینی آن بزرگ مرد عدالت محورنشسته و فقط شعار عدالت را نشخوار کنند ، چون به صرف گرفتن نهج البلاغه و گذاشتن در تاقچه خانه، شیعه بودن میسر نمی شود . باید حکمت ها را خواند و عمل کرد نه دید و گذاشت .

دوست و دشمن همه میدانند که : پهلوی شکسته فاطمه تاوان عدالت علی بود ، خانه نشینی و سکوت بیست و پنج ساله نتیجه استقرار عدالت علی بود ، واقعیت آتش سرخ به درخواست برادر از بیت المال نماد راستین عدالت علی بود ، رفتن به نخلستان و سر به چاه کردن و زار زار گریستن تنها بخشی از عدالت علی بود ، پینه دست امیر شیعیان و کار و تلاش شبانه روزی نتیجه عدالت علی بود ، زهد و تقوایی که ستون اسلام محمدی را برافراشت عدالت علی بود.

ذوالفقاری که با دشمن دوستان مروت و بادشمنان مدارا می کرد ذولفقار عدالت علی بود ، حتی سقراط "بی علی" می گوید که هیچ چیز را نباید به عدالت ترجیح داد چون عدالت نزد ماست و ما آن را در جاهای دیگر می جوئیم . حال ما سینه چاک دروغین علی چه میگوییم و چه میکنیم خدا میداند!!

کسانی که که جایگاه اجتماعی خود را مدیون مردم هستندو شرع یا نا شرع پیمانه عدالت را به دست گرفته اند چون فریب واژه ها را خورده به محض احساس خطر و سقوط از اسب قدرت و ریاست با لباسی مبدل به هر نحوی که قضای نیازش شود به وادی نیرنگ ودورویی وارد شده و خود را بیمه علی کرده و می شود دایه عزیزتر از مادر و آنگاه عدالت می شود حق حاکم به جا آوردن ، اما غافل از اینکه ترفند آنها شگردی منسوخ شده و باطل است و به قولی خود را به روز نکرده اند و به همین دلیل خیال می کنند عدالت ابزار قدرت است .

پس اگرمیخواهیم خطبه های نهج البلاغه از تعریف فراتررفته و عملی شود بیائیم بار دیگر همه داشته ها یمان را ورق بزنیم تا ببینیم کجا با منش علی مغایرت دارد از همان جا برگردیم تا رستگار شویم وگرنه گناه عالمان مدعی به مراتب از جرم امی بی مدعا بدتر و نابخشودنی تر است. در آستانه حلول ماه مبارک رمضان قرارداریم ، لذا خود و همه شیعیان آن امام همام را توصیه میکنم به شناخت عملی عدالت علی ، عدالتی که شروع یک زندگی سعادتمند است .

التماس دعا

 

 

قربان کرمی ; ٧:۱٢ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٤/۳